Первая генерация этого автомобиля была обречена на успех с момента своего первого выхода в свет, ведь главными ее достоинствами в борьбе за покупателя стали отличные внедорожные способности и приемлемая цена. Однако по прошествии некоторых лет модель нуждалась в преемнике, и она его получила. Чем будет покорять рынок новый кроссовер?
Новый Dacia Duster был презентован публике в рамках автовыставки во Франкфурте, которая состоялась осенью 2017 года. Это уже второе по счету поколение популярной модели под румынским брендом, которое будет представлено на рынке Европы. Компания по-прежнему позиционирует кроссовер в бюджетном сегменте, но намекает на то, что он стал более технологичным и оснащенным.
Читайте также: Новый Chrysler Pacifica — смена имиджа
Кузов Дачии Дастер второго поколения сохранил узнаваемый облик предшественника, но является абсолютно новым. При этом машина стала выглядеть более благородно благодаря светодиодным ходовым огням, которые интегрированы в головную оптику, переработанным фарам, приподнятой линии окон, прямоугольным ячейкам решетки радиатора из хрома, а также бамперам с массивными серебристыми накладками.
Кроме того, размеры кроссовера увеличились (задний свес увеличен на 200 миллиметров).
На рынке модель представлена четырьмя комплектациями:
Оснащение (в зависимости от выбранной модификации) включает в себя:
Цена Дачии Дастер 2017—2018 модельного года на рынке Европы составляет минимум 10 тысяч 900 евро. На российском рынке модель официально не представлена.
Гамма бензиновых силовых агрегатов состоит из:
Турбодизельная гамма представлена двигателями 1.5 литра. Мощностной потенциал составляет 90, 110 «лошадок».
Трансмиссии ̶ механическая либо роботизированная на шесть ступеней.
Базовые параметры модели:
Длина (мм) | Ширина (мм) | Высота (мм) | Размер колесной базы (мм) |
4515 | 1822 | 1695 | 2673 |
Новый Dacia Duster спроектирован на модернизированной платформе предшественника ̶ В0. Передняя подвеска сконструирована по схеме МакФерсон, однако задняя может представлять из себя полузависимую балку либо многорычажную конструкцию (в модификации с полным приводом).
В интернете можно найти множество полезных данных о модели, в число которых входит видео и статьи. Также, не меньший интерес представляют отзывы владельцев, которые позволяют взглянуть на автомобиль под углом каждодневной эксплуатации.
Дачия Дастер II понравилась мне тем, что ее дизайн стал более гармоничным и привлекательными по сравнению с моделью прошлого поколения. Кроме того, новинка богаче оснащена и более продумана с точки зрения эргономики. Все это и повлияло на выбор в пользу данного кроссовера.
На данный момент пробег равен 17 тысячам километров. За это время никаких непредвиденных ситуаций и неполадок не возникало. Обкатка Дастера пройдена грамотно, поэтому впереди его долгая эксплуатации, которая, надеюсь, хлопот не доставит. О достоинствах и недостатках авто попытаюсь расписать ниже.
Плюсы:
Минусы:
Dacia Duster 2017—2018 модельного года выглядит заметно привлекательнее своего предшественника. Это стало возможным за счет встроенных в головную оптику полосок светодиодных огней дневного освещения, крупноячеистой решетки радиатора с хромированным покрытием, псевдометаллических накладок на бамперы, а также легкосплавных колесных дисков с уникальным дизайном.
Стоит отметить, что скошенные бамперы несколько ограничивают углы въезды/сзъеда со склона. Однак высокий дорожнй просвет (210 миллиметров) дает возможность уверенно пробираться даже по глубоким сугробам либо по колее до места назначения.
Салон собран аккуратно и радует достойным качеством материалов отделки. Эргономика в целом, не плоха, если не считать фирменное управление аудиосистемой, которое расположено на рулевой колонке.
Приборная панель с белой подсветкой показаний на черном фоне смотрится красиво, но строго. Она очень информативна, к тому же легко читается при любых условиях. Перед «инструментарием» в глаза бросается четырехспицевый руль с пухлым ободом. Его приятно держать в руках, хотя при активном вращении руки соскальзывают с баранки из-за отсутствия приливов на ней.
Графика экрана мультимедийно-развлекательного комплекса очень детализированная и насыщенная, да и сенсор дисплея отывчив к командам пользователя. А вот картинка с камеры заднего вида не слишком четкая и угол ее обзора маловат.
Упругое водительское кресло с приятной комбинированной обивкой отлично удерживает тело при прохождении виражей, а его диапазоны регулировок позволят удобно устроиться за рулем человека практически любой комплекции. На заднем диване смогут разместиться и трое пассажиров, но комфортно будет все же только двоим. Места для головы ̶ с избытком, но колени могут упираться в спинки передних сидений уже при росте в 180 сантиметров. Объем багажного отделения равен 600 литрам.
Бензиновый турбомотор 1.2 литра рассчитан на экономичную езду и совершенно не предназначен для активного перемещения в пространстве. Наиболее похвально он тянет лишь на средних оборотах, но на низких крутящего момента крайне мало, что мешает ускориться резво с места. Средний расход горючего составляет 6,5 литров и это едва ли не самый главный плюс данного двигателя.
Читайте также: Новый Dacia Logan MCV Stepway (2017) — однообъемник повышенной функциональности
Шасси также располагает к спокойной езде. Однако стоит отметить понятные реакции рулевого управления и умеренные крены при прохождении поворотов (даже в версии с полузависимой задней подвеской). Пассажиры же наверняка отметят высокую плавность хода даже на крупных выбоинах, которую обеспечивают длинноходные и энергоемкие стойки амортизаторов.
Итоги: новый Dacia Duster сумел сохранить то, за что полюбили его предыдущее поколение ̶ хорошую проходимость, комфорт, практичность. При этом кроссовер обзавелся более богатым оснащением и привлекательным дизайном. Поэтому нет никаких сомнений в том, что новинка станет одним из лидеров своего сегмента по части потребительских ожиданий и продолжит победное шествие по миру.
Фото обновленного Dacia Duster:
The new generation of Duster was launched at the Auto Motor Show in Frankfurt this autumn and now will have a redesigned exterior and new modern elements on the interior. “The new Duster will have a new and robust exterior design. The interior of the new generation will use better quality materials and will have better ergonomics that will improve the comfort offered by the Duster” said Francois Mariotte, Dacia Commercial Director.
The second generation Duster has a length of 4,341 mm, a width of 1,804 mm and a height of 1,693 mm. The wheelbase announced by the Romanian car manufacturer is 2,674 mm and the ground clearance measures 210 mm. The 4×2 version boot has a capacity of 478 liters, while the all-wheel-drive promises 467 liters respectively 414 liters when choosing the spare wheel and not the repair kit. The maximum volume with the rear seat folded is 1,623 liters.
Inside, the Dacia Duster comes with a revised dashboard with better quality materials and a re-positioned Media-Nav infotainment . The board incorporates three central air vents and another one each side, and in there is a new display center where you can see essential information about the car. The new Duster comes with an automatic climate control system, with keyless access, curtain airbags and an automatic light activation system. The Duster 2018 also features the system called Multi-view that uses four video cameras (one front, one in the rear and two on the sides) to help you with parking or with difficult off-road situations. On the list of systems, we also have Hill Descent Control and Hill Start Assist.
The range of engines available on the new Dacia Duster is well known, two petrol engines or two diesel units.
Petrol:
Diesel:
In Romania, the new generation Duster will be available in three trim level versions: Essential, Comfort and Prestige. In the basic version, customers will receive LED daytime running lights, 16-inch steel rims, black roof racks, Hill Descent Control (4×4), 6 airbags (front, side, curtain) speed limiter, start-stop system and electric front windows. The Comfort trim level is available with fog lights, side view electric mirrors, rear electric windows, height-adjustable steering wheel, manual air conditioning, cruise control with speed limiter and a package called “Interior Comfort”. The Prestige range comes standard with 17-inch alloy wheels, an exterior body package, video parking assistance, automatic air conditioning, the Media Nav Evolution system, heated front seats and the Prestige interior package. Optionally, customers will be able to choose from: a Multi-view system, keyless access system, and a leather and Eco leather upholstery. Although the list of optional prices has not yet been published, we know that the Prestige equipped with all options will cost more than 20,000 euros with all taxes included, becoming the most expensive Dacia model that was sold in Romania. Here are the prices of the new Duser 2018 in Romania:
Engines | Price with all taxes included | ||||
Engine | Power(HP) | Transmission | Essential | Comfort | Prestige |
1.6 SCe | Petrol 115 HP | Man5 | 12,350 | 13,400 | - |
1.6 SCe | Man6, 4x4 | 14,100 | 15,050 | - | |
1.2 TCe | Petrol 125 HP | Man6 | - | 14,550 | - |
Man6, 4x4 | - | 16,200 | - | ||
1.2 TCe | Petrol 125 HP | Man6 | - | 14,550 | - |
1.5 dCi | Diesel 90 HP | Man6 | - | 14,900 | - |
1.5 dCi | Diesel 110 HP | Man6 | 14,500 | 15,500 | - |
Man6, 4x4 | 16,150 | 17,100 | 18,750 | ||
EDC6 | - | 16,800 | 18,450 |
Seven years from the debut and after more than one million units sold, the Dacia Duster receives a long expected second generation. Scheduled to be presented to the public at the Frankfurt Motor Show in mid-September, the new Duster didn’t receive major aesthetic changes. The Renault design team led by Laurens van den Acker maintained the robust look of the Duster: “For Dacia, we chose a Germanic and robust look. Dacia is a great car with a low price. On the other side, Renault has a Latin image and a more sensual design, “said Van Den Acker.
On the exterior, the new Duster comes with a slightly longer body, 17-inch wheels instead of 16, a newly redesigned hood and new headlamps with daytime running halogen lights. There is a new redesigned grille and the front and the back lights have been moved on the sides to give the impression of a wider car. The re-angled windscreen has been moved 100 mm forward for increasing the aerodynamics of the car. Maybe the biggest change is on the side of the car where the glasshouse is smaller and has better proportions, and the windows have different shapes and curves. The wheelarches are also bigger and there is a new ventilation behind the front wheel. The quality of the materials is better, and now, for example, the front shield is made of a satin chrome plastic, so scratches are less visible.
The front side reminds both the new Logan and Sandero and the current Duster. “On the side, we have maintained strong lines, we have introduced stronger aluminium bars on the roof, and on the back, we come with new stops on the corners. Also, the windscreen is now positioned ahead for improved aerodynamics, “explains David Durand, the design director of Renault.
The increasing sales of the Duster even when a new generation was announced convinced the Renault design team that the Duster design doesn’t need too many aesthetic changes. “In Duster’s case, the sales continue to rise even when we announce a new generation when for most of the cars fall. And now with the second generation, we build the Duster saga. We come with a strong image, with a side line that comes with less glass and better proportions, “explains Laurens Van Den Acker. “It’s hard to change a model like Duster because of it has very good sales. We wanted to maintain its personality but at the same time to improve it, “explains David Durand.
For the design of the new Duster contributed the Renault regional centers from Brazil, Romania and India, and the final design was made in Romania. The design of the first and the second generation belongs to the Mongolian designer Erde Tungaa. He also participated in designing the new generations of Logan and Sandero. “With the new generation, we wanted to come up with solutions that increase the quality of the model and a lower price. The front is not aggressive as the previous version but inspires safety and robustness. Duster is a solid and rational model, “explained Erde Tungaa. In his opinion, the main competitors of Dacia Duster are Ford Ecosport, Jeep Renegade and Skoda Yeti, but all at a much higher price.
The body colors were chosen by Cristina Sfiazof, who is working at the design center in Bucharest. “The Brazilians, the Russians and the Romanians have nothing in common when it comes to colors, which is why we make a range of colors for each market. We focus primarily on neutral colors considering the markets on which we sell, and then we come with special colors, ” explained Cristina Sfiazof. For example, the prototype of the new Duster comes in a new color called Orange Atacama.
Dacia did not offer any details about the interior of the second generation of Duster but promises to untie the mystery on September 12, the first day of the Frankfurt Motor Show. The actual sale of the new model of Duster will most likely start next year in January in some markets, and in the summer of 2018 in the UK.
Source: Dacia and Automarket
You look at this family-sized crossover’s price, starting at under £10,000 for a low-spec 4x2, and then you wonder how it is that sister company Renault has the sheer brass neck to charge double that for the base-model Kadjar.
Start to dig deeper though and you see where the cost has been chiselled out of the Duster. Some of those savings are really clever and don’t affect the end result. But you might decide others actually do.
Every visible panel of this Duster is new, but the spirit of the original remains. It looks similar, and most important of all it’s still cheap. Almost ridiculously so.
The price gives little clue to the Duster’s size, so let’s look at the dimensions. At 4.341m long it’s only 5cm less than a Qashqai.
Owners love their Dusters. So Dacia didn’t want the design changed much for the new generation. That’s risky of course because two or three years down the line it might look old-hat.
Still, the grille and headlights (using LED DRLs) are now wider, and the tail-lights are square not upright. The bonnet is more contoured, the wings smoother, the wheels bigger. It all makes the body look wider even when it actually hasn’t grown. This is still a handily narrow car for towns or country lanes.
But there are other reasons for the design not changing much. It re-uses the former car’s platform. That itself was a derivative of a Clio several generations old, which is one significant way of making it so cheap. Fortunately Renault was one of the first companies to aim at five-star NCAP back then, so this platform is surprisingly safe. Many exterior parts, including windscreen and even front doors, are shared with the Sandero. For the same reason.
In line with the heavy recycling of obsolete Renault parts, the cabin even smells like a new Mégane of a decade ago. How very Proustian. But it looks modern. Compared with the outgoing Duster we find an all-new dash, all-new seats, a better infotainment system, and more. It’s also quieter than before, thanks to thicker glass, more sound deadening and stiffer sheetmetal in the engine bay.
Under the bonnet, the choice is a naturally aspirated 115bhp 1.6-litre petrol or 115bhp turbo diesel. A 130bhp turbocharged 1.2-litre petrol will join the range early in 2019. We have a very strong suspicion that’s the engine you’ll want.
The 4x4 version of the Duster (starting at under £14k) will perform off-roading tricks you probably wouldn’t credit. It’s not just some cosmetic crossover. Even the 4x2 Duster retains good underbody clearance so if the surface isn’t too greasy and the tyres are well-treaded it’ll tackle fairly rugged scenery. And it’s got more space than say a Renegade or Vitara, the closest off-roadable rivals.
"Питер - АТ"
ИНН 780703320484
ОГРНИП 313784720500453